top of page

הכלכלה המואצת // מה זה ואיך זה משפיע עלינו?


'חוק מור' (ע"ש גורדון מור, מייסד שותף באינטל) מדבר על קצב גדילת ביצועי המחשבים מאז תחילת המאה ה- 20. הטכנולוגיות השתנו מאוד פעמים רבות, אך מה שעוד יותר משמעותי הוא קצב השינוי שמשפיע על ביצועי המחשבים. עפ"י חוק מור ביצועי המחשבים גדלו בכ-100% מידי 18 חודשים בממוצע.

מדהים, נכון?

מה שאף יותר מדהים הוא העובדה שחוק זה חל גם על תחומים נוספים כמו: תקשורת, רפואה, ועוד...

אם נסתכל במבט לאחור מהיום, נוכל להבין שחברה שלא תביא התחדשות משמעותית ברמה מואצת מספיק, בתוך 24 שעות, לא תהיה לה זכות קיום יותר. (אפילו לדברי ביל גייטס: 'מייקרוסופט נמצאת במרחק שנתיים מסגירה בכל רגע נתון').

הכלכלה המואצת מדברת על תאוצת הידעשמביאה להתפתחות מהירה מאוד בתחומים שונים. בכלכלה המבוססת ידע, כאשר רעיון אחד נתמך על גבי רעיון אחר, הידע מצטבר והפריסה בכפר הגלובלי מעלה עוד ועוד רעיונות. בדרך זו ניתן לקבץ ולהתיחס לרעיונות שעולים במהירות גבוהה אף יותר.

אז אמרנו: 'חוק מור', כלכלה מואצת וכלכלה מבוססת ידע.

מהו אם כן 'חוק קשרי הגומלין המואצים'?

בעולם האינטרנט, ככל שיש שיתוף ופריסה רחבה יותר של ידע, כמות הידע עולה בחזקה. זה מאפשר להתבסס על יותר ויותר ידע וליצור יותר ויותר רעיונות חדשים, ואף במהירות רבה יותר.

אז איך אם כך זה משפיע עלינו?

ההשפעה של התרחבות מאגרי הידע, רשת האינטרנט והמיחשוב בכל מקום, באה לידי ביטוי בהתנהלות היומית של העסק, החברה, התפקיד שלנו.

כאשר ידע זמין באינטרנט לכל אחד, כמעט ללא עלות, לרוב השאלות נמצא פתרון מיידי. כדרך הטבע, הזדמנויות רבות בתחומים שונים ומגוונים יפתחו בפני כל דורש.

מכאן והלאה, מה שיקבע את מידת הצלחתם של בתי עסק בעולם, הוא קצב ההתחדשות, מהירות יצירת החידושים ויצירת ערך נוסף ללקוח. כלומר - מהירות יצירת התועלת לעומת העלות.

עוד תשפיע הכלכלה המואצת על בעלי התפקידים שפעילותם מבוססת ידע.

מאחר והידע יהיה יותר ויותר זמין, יוקרתם של אותם בעלי תפקידים תפגע.

מי שלא ייפגע מכך הוא מי שתפקידו אינו מבוסס ידע ואשר לא ניתן להופכו לאוטומציה או לייצר עבורו מיקור חוץ.

חשוב לזכור שגם זה זמני מאחר וכאשר יותר מגזרים יצטרפו לכלכלה המואצת, גם הם יעברו שיפורים ויהפכו לחלק מתהליך הכלכלה המואצת.

אם כן,

עסק שרוצה להמשיך להתקיים לאורך זמן בעידן הכלכלה המואצת, חייב לדאוג למבנה עיסקי מותאם אשר ייספק ללקוח את המהירות, הזמינות והערך הנוסף. בדרך זו ייפתחו בפניהם הזדמנויות חדשות ורעיונות חדשים.

כך, נוכל לראות בשנים הבאות חברות קטנות ובינוניות המחליפות את החברות הגדולות והמרשימות בזמננו, מאחר וכאמור - מה שייקבע את מידת הצלחתה של חברה הוא מהירות ההתחדשות ויצירת הערך החדש שלה ללקוח.

התועלת מול העלות.

הכתוב לעיל מבוסס על ספרם של קרטיס ר. קרלטון וויליאם ו. וילמוט, 'חדשנות'

12 views0 comments
bottom of page