top of page

מה עוצר אותי בעשייה שלי? // ... על סוגי תקיעויות בעשיה. (מאמר ראשון בסדרה)


"שלושה כוחות מניעים אותנו לעשייה: הרצון להשיג, הפחד להיכשל והפחד להצליח. שני הכוחות הראשונים מובנים. השלישי, ברור פחות. הפחד להצליח קשור ברשת למלא משאלות כמוסות, ובמחיר של הצלחתנו, בעיקר זה שייגבה מיחסנו עם האנשים שאני תלויים באהבתם."

הרבה מאוד אנשים מרגישים "תקועים" בצורה זו או אחרת, בשלבים שונים בחייהם, בקריירה, תחום העיסוק או בחייהם הפרטיים, בממשקים שונים בחיים.

במאמר זה אנסה למפות את הסיבות לתקיעויות אלה, בהן אולי תוכלו לזהות את הסיבה לתקיעות בשביל של חייכם.

לעיתים היציאה לדרך אינה מסמלת את המשכה ואת ההגעה ליעד. הבנת האתגרים לאורך הדרך וכן הבנת התגובה שלנו לאותם אתגרים, יכולה לרמז על הדרך לצאת מהתקיעות.

אך בכל מקרה יהיה צורך לזהות כשלב ראשון את התקיעות.

קיימים תשעת סוגי תקיעויות בעשייה

  • אלה שיודעים במה הם רוצים לבחור אך אסור להם לממש זאת:

אנשים אלה הם האנשים אשר ממשיכים את דרכם של הוריהם, מרצים את הרצון המשפחתי ואת התקווה המשפחתית לגבם, מרצים את הוריהם ואינם ממשים את רצונם שלהם. לאורך כל החיים הם לא מרשים לעצמם לממש את רצונותיהם שלהם מאחר וזה נוגד את הנורמות והציפיות החברתיות של סביבתם מהם.

אנשים אלה יודעים בדיוק מה היו עושים אם היו יכולים להשתחרר מלרצות אחרים, להשתחרר מכל מגבלה אפשרות וללכת בעקבות חלומם.

  • אלה שאסור להם לבחור / לדעת:

אנשים אלה על פי רוב אינם יודעים מהו חלומם ואף גרוע מכך, אסור להם לחלום. תקיעות זו מאפיינת בעיקר ילדים להורים גרושים, או ילדים שגדלו בצל קונפליקט בין ההורים בבית. תקיעות זו אף מאפיינת אנשים אשר מתקשים לקבל מחויבות על עצמם, ולכן מגיל צעיר מעדיפים לא לדעת שכן באופן זה לא יהיו מחויבים לבחור ולהתחייב למשהו. התשובה לאנשים אלה תיסוב סביב השאלה מהו מקור האיסור על הבחירה או על הידיעה. אנשים אלה יתקשו להבחין בין טוב לרע, ובין מה מותר לבין מה אסור.כאשר חוסר ידיעה הוא סוג של ביטחון, הידיעה תהווה איום ממשי.לדעת פירושו להתחייב. להתחייב פירושו לעשות, עשייה קשורה לעמידה במבחן – הצלחה או כישלון.

  • אלה שאינם יודעים במה לבחור או מה לעשות:

אלה האנשים שבוחרים לא לדעת או לא לבחור. הדמות שמאפיינת סוג זה של "תקועים" היא פיטר פן שכן דמות זו אין לה עשייה מסויימת המאפיינת אותה, והיא עסוקה כל הזמן במעוף בלתי פוסק. זה יהיה הסטודנט הניצחי אשר מתרץ את חוסר תעסוקתו בשהייתו בלימודים. לקטגוריה זו שייכים גם האנשים שבחרו את מקצועם על מנת לספק את הורייהם ונמצאים בחוסר סיפוק מתמיד בעשייתם. (מורים, רופאים ומהנדסים). לעיתים, הורים שמכירים ברצונות בניהם, יתעקשו על "רכישת מקצוע טוב ביד גם אם לא יעסקו בהם בעתיד..."

  • אלה שבחרו ומימשו את עצמם אך אסור היה להם להכיר בכך:

אנשים אלה יהיו אלה שמותר להם לבחור ולממש אך אסור להם להכיר בכך. כלומר, למרות שבפועל יעשו מה שהם רוצים לעשות, לא הוערכו על כך ואף לא הכירו בכך. אנשים אלה יהיו ילדים להורים ללא חווית המימוש לאורך זמן.אנשים אלה יהיו ביעודם אך לא יכירו בכך. הפתרון לתקיעות זו תהיה ההכרה והמודעות לכך.

  • אלה שאינם יודעים איך לממש את בחירתם:

אלה האנשים שיודעים מהו ייעודם, יודעים מה ירצו לעשות אך לא יודעים כיצד לעשות זאת ובאילו כלים. אנשים אלה על פי רוב יהיו בעלי הכריזמה, הנחישות, האומץ, הכישרון המוכח והרצון אל לא ידעו כיצד לאגד את התכונות האלו לטובת המימוש של ייעודם. הם יראו את היעוד אך לא יוכלו לזהות את הדרך להגיע אליו. (ש.ל.ל – אני יכולה לזהות את עצמי בקבוצה זו...)

  • אלה שאינם רוצים לדעת מה לעשות:

האנשים שאינם רוצים לדעת מהו הכיוון עבורם, הם אלה שנולדו על פי רוב למשפחות תובעניות, לעולם ציפיות גבוהות. על מנת למלא את המצופה מהם, יידרש מהם להתחייב לעשייה קשה מאומצת ומפרכת ועל כן יעדיפו להישאר מחוץ לכיוונם עד אשר "יחלוף זעם...". לכאן ישתייכו הפרפקציוניסטים, אשר מציבים לעצמם סף הצלחה גבוה מאוד. צורך במושלמות הוא אכזרי במובן שבו יחפשו אנשים אלה הזדמנות מקלה בדמות חשבון של רווח והפסד או בדמות של ויתור מלא. עליהם להביא שני היבטים בחשבון: האחד: מדובר בחייו של אותו אדם, והשני: הוא יוכל להגיע למקום מושלם פחות אבל מאושר הרבה יותר עבורם.

  • אלה המתקשים להחליט (אך בתוכם יודעים מה הם רוצים):

אנשים אלה יתקשו להחליט מאחר וברגע שיבחרו משהו, יאלצו לוותר על משהו אחר. אנשים אלה הם מרובי יכולות וכישורים. אנשים אלה מתקשים להחליט ועל פי רוב יאפיינו בהחלפת מקצועות לרוב כתוצאה מקושי בקבלת החלטות, כלשהן. הפתרון לאנשים אלו הוא ללמוד לקבל החלטה.

  • אלה שבחירתם מוסטת בשל טראומה אישית:

אנשים אלה יסטו מדרכם הטבעית כתוצאה מטראומה אישית, אשר תמצא לעצמה ביטוי בכל מישורי החיים, בתחומים האישיים ובדרך כלל גם בתחום התעסוקה. לדוגמא כאשר אדם בעל כישורים עסקיים וכתוצאה ממחלה קשה או מוות של הורה, אותו אדם ילך ללמוד רפואה אבל בגיל מאוחר יותר ירגיש שאינו מסופק. אנשים אלה, בשלב מתקדם של חייהם, כאשר הטראומה באיטיות מפסיקה להאפיל על רצונו האמיתי, יחפש אותו אדם את הכיוון האמיתי עבורו.

  • הבוחרים בדרך התמודדותם עם חווית ילדותם, כמקצוע:

אנשים אלה, אשר אירועי חיים קשים השפיעו על חייהם בשלבים מוקדמים, האפילו על כישרונם ועל בחירתם המקורית. אנשים אלה ידעו להפיק את המרב מחוויות ילדותם הקשות, דרך תהליך של הכרה וקבלה, והפיכתו לקריירה תעסוקתית המתאימה לכישוריהם. כאן ההתמודדות תהפוך ליעדו של אותו אדם.

כאשר אדם מזהה את התקיעות בחייו, העוצרת אותו בדרכו, זה השלב הראשון ליציאה מתחנה זו.

עם זאת, עליו להגדיר לעצמו את הדרך לצאת מהתחנה ע"י דרך מדורגת בפני עצמה.

על היציאה מהתקיעות - במאמר הבא בסדרה....

המאמר מבוסס על ספרה של אורניה יפה-ינאי, "לכל אדם יש שביל".

356 views0 comments
bottom of page